Muziek op Schoot

Tijdens de lessen Muziek op Schoot gaan we samen muziek maken, met kinderen van 0 tot 4 jaar en hun ouder, verzorger, opa of oma. Het doel is dat we met elkaar plezier in muziek ervaren en ruimte scheppen voor de muzikale ontwikkeling van het kind en zijn ouder/verzorger. Hierbij worden handreikingen gedaan om de muzikale spelvormen juist en vooral ook thuis met elkaar te doen met als nevendoel dat de emotionele band tussen verzorger en kind wordt versterkt. Daarnaast wordt de totale ontwikkeling van het kind gestimuleerd.

We doen muzikale spelactiviteiten waarbij de kinderen spelenderwijs leren op verschillende gebieden. We beginnen elke bijeenkomst met steeds een vast begroetingsliedje waarbij handpop Kiki de een veilige brug kan vormen in het leggen van contact.  Tijdens de Muziek op Schootles zullen de kinderen afwisselend bezig zijn met bewegen op muziek, luisteren naar muziek, zingen en het bespelen van kleine muziekinstrumenten zoals handtrom, tamboerijn, schud-ei en klokkenspel. Elke week komen er verschillende liedjes aan bod waarbij rekening wordt gehouden met de belevingswereld van het kind en eventueel het jaargetijde.

De liedjes zullen over "alledaagse dingen" gaan die het kind aanspreken, zoals de trap oplopen, de poes aaien, handjes wassen, knuffelen met mama, de verjaardag van opa. Elke bijeenkomst eindigt met een afscheidsliedje. Alle activiteiten worden aangeboden in muzikale spelvormen die aansluiten op de competenties van het kind en zijn ontwikkelingsfase.

In een structuur waarin enerzijds liedjes en muzikale spelactiviteiten veel worden herhaald en anderzijds nieuw materiaal wordt aangeboden, weet het kind zich veilig om te experimenteren en om in te haken wanneer het wil en kan.

In een uitdagende leeromgeving kan het kind op ontdekkingsreis gaan naar die enorme muzikale wereld waarin allerlei muziek valt te verkennen, van oud-Hollandse kinderliedjes tot wereldmuziek, van hedendaagse peuterpop tot Klassieke muziek, als basis voor zijn verdere muzikale reis.